Prowadzenie księgowości to bardzo odpowiedzialna praca, która wymaga posiadania kompleksowej wiedzy z zakresu aktualnie obowiązujących przepisów podatkowych. Niezależnie od tego, czy specjalista pracuje na etacie, czy też prowadzi własne biuro rachunkowe, powinien wykupić polisę, która zabezpieczy jego interesy w razie popełnienia błędu. A kiedy ubezpieczenie OC jest konieczne i dlaczego warto je mieć?
Kiedy księgowy musi wykupić polisę OC?
Polisę OC muszą wykupić tylko Ci księgowi, którzy prowadzą własne biuro rachunkowe i świadczą swoje usługi zewnętrznym podmiotom. W takim wypadku umowa ubezpieczeniowa powinna zostać zawarta na co najmniej dzień przed rozpoczęciem działalności. OC księgowego obejmuje szkody wyrządzone na skutek celowego działania, zaniechania lub niezamierzonego dokonania błędnych obliczeń. Suma ubezpieczeń nie może wynosić mniej niż 10 000 tys. euro i można ją zwiększyć, wykupując rozszerzoną polisę stworzoną specjalnie z myślą o osobach wykonujących zawód księgowego. Jeśli biuro rachunkowe prowadzi uproszczoną księgowość lub zajmuje się jedynie wypełnianiem deklaracji podatkowych, to nie musi wykupywać obowiązkowej polisy OC. Mimo wszystko warto się ubezpieczyć, ponieważ w przypadku powstania szkody zarówno właściciel biura rachunkowego, jak i jego pracownicy nie będą musieli wypłacać odszkodowania z własnych środków.
Co może obejmować dodatkowa polisa OC księgowego?
Podstawowe OC księgowego chroni właścicieli biur w ograniczonym zakresie. Jeśli specjalista obsługuje wielu klientów i odpowiada za rozliczenia opiewające na duże sumy, to warto pomyśleć rozszerzeniu polisy o niestandardowe opcje. Dzięki dodatkowej składce biura rachunkowe mogą zyskać:
- nadwyżkowe ubezpieczenie OC
- ubezpieczenie wszystkich czynności związanych z doradztwem podatkowym
- ubezpieczenie obsługi kadr i płac
Samo powstanie szkody nie jest równoznaczne z koniecznością wypłaty odszkodowania. Klient musi wykazać przed sądem, że istnieje związek przyczynowo-skutkowy między poniesionymi przez niego stratami a działalnością konkretnego biura rachunkowego. Jeśli sąd uzna przedstawioną argumentację, to odszkodowanie zostanie wypłacone w ramach posiadanej polisy.
OC księgowego – na co warto zwrócić uwagę?
Obecnie większość usług przenosi się do internetu. Księgowi korzystają z zaawansowanych programów rachunkowych, a komputery pracowników są stale podłączone do sieci. Informacje zapisane na komputerze lub w chmurze mogą zostać łatwo przechwycone przez hakerów. Cyberataki zdarzają się coraz częściej, a ich celem jest pozyskanie poufnych danych klientów biura. Dlatego polisę OC dla księgowego można rozszerzyć o ryzyko cybernetyczne. Dobrym pomysłem będzie również ubezpieczenie mienia, w tym przede wszystkim komputerów i innych nośników danych. Szukając najlepszej polisy, warto porównać kilka dostępnych na rynku pakietów. Agencje ubezpieczeniowe oferują możliwość zawarcia polisy OC księgowego online. Dokumenty można wypełnić na stronie internetowej, a po opłaceniu składki umowa zostanie przesłana na wskazany adres e-mail. Jeśli klient ma już wykupioną polisę i chce ją jedynie rozszerzyć, to warto skonsultować się z agentem ubezpieczeniowym, który podpowie, jakie są najlepsze opcje.
Praca księgowego wiąże się z wysokim ryzykiem popełnienia błędu. Jeśli taka osoba chce bez obaw wykonywać swoje obowiązki zawodowe, to powinna wykupić obowiązkową polisę OC oraz może także rozszerzyć ją o różnego rodzaju opcje. Ważne, by w razie pomyłki odszkodowanie w pełni pokryło roszczenia klientów. Dlatego wysokość sumy gwarancyjnej powinna być dostosowana do potrzeb i możliwości danego biura rachunkowego.